Köpvillkor

Köpvillkor 

Viktigt meddelande: Åldersgräns

För att handla i denna Onlinebutik måste du vara minst 18 år. För att säkerställa att åldersgränsen följs, sker det genom identifiering med BankID vid beställningstillfället. Samtliga paket levereras till postombud där en ytterligare identitetskontroll utförs vid utlämning.

1. Inledning 

Avtalsparter: Dessa köpvillkor ("Villkoren") ingås mellan Egnet AB med organisationsnummer 556389-0135 ("Säljaren") och den konsument som genomför ett köp ("Köparen") via vapetorget.se ("Onlinebutiken"). Tillsammans benämns Säljaren och Köparen som "Parterna" och var för sig som "Part".

Godkännande: Genom att genomföra ett köp i Onlinebutiken bekräftar Köparen att denne har tagit del av och accepterar Villkoren samt förbinder sig att följa dem.

Konsumentskydd: Avtalsförhållandet mellan Parterna omfattas av Distansavtalslagen (SFS 2005:59) och Konsumentköplagen (SFS 2022:260). Dessa lagar innehåller tvingande regler om rättigheter och skyldigheter för konsumenter och näringsidkare.

Kundtjänst: Säljarens kundtjänst besvarar Köparens frågor via e-post inom två (2) helgfria vardagar. Frågorna kan exempelvis avse beställningar, reklamationer, ångerrätt eller hantering av personuppgifter. Kundtjänsten kan kontaktas via följande e-postadress: support@vapetorget.se.

Ändring av Villkor: Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Villkor. De Villkor som Köparen har godkänt vid tidpunkten för köpet gäller dock alltid för det aktuella köpet. Alla ändringar kommer att framgå av den senast publicerade versionen av Villkoren i Onlinebutiken. Ändringarna träder i kraft från det att Köparen har accepterat de uppdaterade Villkoren, vilket sker i samband med att ett nytt köp genomförs.

2. Priser och beställning

Priser: De priser som anges i Onlinebutiken vid tidpunkten för beställningen gäller, om inte annat uttryckligen avtalats eller särskilda omständigheter gör det uppenbart att andra priser ska tillämpas. Samtliga priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Eventuella betalnings- och fraktavgifter tillkommer och specificeras separat. Det totala priset för beställningen, inklusive dessa avgifter, presenteras tydligt för Köparen innan beställningen bekräftas och framgår även av orderbekräftelsen.

Kampanjer, rabattkoder och erbjudanden: Säljaren kan vid olika tillfällen erbjuda kampanjer, rabattkoder eller andra erbjudanden (”Erbjudanden”) för vissa produkter. Erbjudanden gäller till det förmånliga priset eller på de angivna villkoren under den specificerade perioden som framgår i samband med Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt tillämpas dessa Villkor på samtliga köp. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter eller kampanjer, om inte detta uttryckligen anges. När ett Erbjudande avslutas eller återkallas gäller dessa Villkor fullt ut för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.

Köparens uppgifter: Köparen ansvarar för att ange korrekta och fullständiga uppgifter vid beställning, såsom kontaktinformation, leveransadress och postnummer. Säljaren ansvarar inte för fel som uppstår till följd av felaktiga uppgifter från Köparen. Om en leverans returneras på grund av sådana fel, debiteras Köparen en avgift på 295 SEK för att täcka Säljarens kostnader för hantering och frakt. Avgiften faktureras Köparen och ska betalas i enlighet med de betalningsvillkor som gäller.

Bekräftelse av mottagen beställning: När Köparen genomför en beställning skickar Säljaren en bekräftelse till den e-postadress som Köparen angett. Meddelandet bekräftar att beställningen mottagits och håller på att behandlas. Detta är inte en garanti för att beställningen godkänts. Köparen kan följa sin beställning genom att logga in på "Mina sidor" under "Orderhistorik". Om det skulle uppstå problem med beställningen kontaktar Säljaren Köparen via e-post.

Orderbekräftelse: När Säljaren har behandlat och godkänt beställningen skickas en orderbekräftelse till Köparens e-postadress. Bekräftelsen anger att ordern är redo för leverans eller hämtning och innehåller en spårningslänk samt detaljer om produkterna. Ett bindande köpeavtal ingås mellan Parterna när denna orderbekräftelse skickas. Köparen kan följa sin orderstatus genom att logga in på "Mina sidor" under "Orderhistorik" och via den angivna spårningslänken. Köparen ansvarar för att hålla sig uppdaterad om leveransstatusen. Om några felaktigheter upptäcks i orderbekräftelsen eller leveransinformationen ska Köparen kontakta Säljaren via e-post.

Avbeställning: Köparen har rätt att avbeställa en vara innan den har avlämnats. Vid en sådan avbeställning förlorar Säljaren rätten att hålla fast vid köpet och kräva betalning för varan. Säljaren har dock rätt till skälig ersättning för:

  1. särskilda kostnader som Säljaren har haft för att ingå och fullgöra köpeavtalet till den del Säljaren inte kan tillgodogöra sig dessa på något annat sätt,
  2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, och
  3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Avbeställning är inte möjlig efter att varan har avlämnats. Om Köparen ångrar sitt köp efter leverans, tillämpas reglerna om ångerrätt.

Övergiven kundvagn: Om Köparen lägger varor i kundvagnen utan att slutföra en beställning, kan Säljaren skicka en påminnelse via e-post om de produkter som finns i kundvagnen, förutsatt att:

  • Köparen är registrerad kund och inte har motsatt sig att ta emot marknadsföring från Säljaren, eller
  • Köparen har gett sitt samtycke till att ta emot marknadsföring från Säljaren.

Köparen kan när som helst avsäga sig marknadsföring genom att klicka på länken för avregistrering i e-postmeddelandet. Köparen har möjlighet att återskapa kundvagnen med alla produkter som tidigare lagts till. Om Köparen inte önskar återskapa kundvagnen krävs inga åtgärder. Priser och tillgänglighet för produkterna baseras på de villkor som gällde vid tidpunkten då produkterna lades i kundvagnen. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra priser och tillgänglighet, exempelvis vid kampanjer, erbjudanden eller slutförsäljning.

3. Betalningsvillkor

Betalning: Betalning sker via de betalningsmetoder som vid köptillfället erbjuds i Onlinebutiken av de integrerade betaltjänstleverantörerna. För närvarande tillhandahålls betaltjänsterna av Svea Bank AB (org.nr 556158-7634).

Tillgängliga betalningsalternativ: SVEA erbjuder följande betalningssätt:

Godkännande av villkor: Genom att genomföra en betalning via Svea accepterar Köparen både Säljares köpevillkor och betaltjänstleverantörens villkor. Det åligger Köparen att läsa och godkänna dessa villkor innan köpet slutförs:

Ålders- och kreditkontroll: Svea genomför alltid en ålderskontroll via BankID för att säkerställa att Köparen är över 18 år. Dessutom kan Svea genomföra en kreditprövning i samband med köpet. I vissa fall kan detta innebära att en kreditupplysning tas. Om kreditprövningen inte uppfyller betaltjänstleverantörens krav kan köpet nekas.

4. Frakt och leverans

Leveransalternativ: Information om vilka leveransalternativ Säljaren erbjuder finns på Onlinebutiken. Begränsningar i de olika alternativen kan förekomma.

Leveranstiden: Leveranstiden kan variera beroende på valt alternativ. Förväntad leveranstid framgår i Onlinebutiken och visas under beställningsprocessen. Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen senast inom sju (7) dagar efter att Säljaren skriftligen bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Leveranstiderna är ungefärliga och kan avvika. Vid försening meddelas Köparen om detta.

Leveransområde: Leverans sker endast till postombud inom Sverige. Alla beställningar skickas med spårbar post till närmaste postombud. Innan leverans sker skickar Säljaren en avisering med information om var och när beställningen kan hämtas eller tas emot. Köparen ansvarar för att mottaga eller lösa ut beställningen inom den tid som anges i aviseringen. 

Leveransförsening: Köparen kan vid leveransförsening kräva ersättning eller, i vissa fall, häva köpet i enlighet med Konsumentköplagen. Observera att en reklamation på grund av dröjsmål inte innebär att köpeavtalet automatiskt hävs. Säljaren har rätt att åtgärda förseningen och genomföra leveransen inom skälig tid. Det är även viktigt att notera att Säljaren inte är skyldig att betala skadestånd om dröjsmålet orsakas av omständigheter som omfattas av force majeure-liknande situationer enligt lagstiftningen.

Avbeställning och återbetalning: Om leveransen inte kan fullföljas av Säljaren, avbeställs varan och Köparen återbetalas för det belopp som betalats för den aktuella varan.

5. Hämtning av paket

Postombudets kontroll: Postombudet utför en identitetskontroll vid uthämtning av paketet. Paket ska i första hand hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. 

Kontroll av försändelse: Alla varor som skickas från Säljaren är noggrant kontrollerade för att säkerställa att de är felfria vid avsändandet. Köparen rekommenderas att kontrollera paketet noga vid uthämtning för att säkerställa att det inte är skadat eller öppnat. Om skador eller tecken på att paketet öppnats upptäcks rekommenderas Köparen att vägra mottagande, reklamera paketets skick och låta det returneras till Säljaren. Vid sådana fall bör Säljaren informeras om detta snarast möjligen. Köparen rekommenderas även att vid mottagandet kontrollera innehållet i paketet, för att säkerställa att leveransen är korrekt och att varan är oskadad.

Reklamation av defekter: Om varan mot förmodan är defekt, transportskadad eller inte överensstämmer med beskrivningen, rekommenderas Köparen att kontakta Säljaren utan onödigt dröjsmål för att påbörja en reklamation. Observera:

  • Synliga skador, exempelvis sprickor i glas eller defekter i förångare, bör anmälas till Säljaren innan användning eller påfyllning av vätska.
  • Skador som upptäcks efter användning eller påfyllning av E-juice kan inte reklameras som transportskada.

Avgift för outhämtade paket: Om ett paket inte hämtas ut i tid från postombudet, debiteras Köparen en avgift på 295 SEK för att täcka Säljarens kostnader för hantering och frakt. Avgiften faktureras Köparen och ska betalas i enlighet med de betalningsvillkor som gäller.

7. Ångerrätt

Köparen har en lagstadgad ångerrätt enligt distansavtalslagen (SFS 2005:59), vilket innebär att Köparen kan ångra sitt köp inom 14 dagar från den dag varorna mottagits eller hämtats ut. Om beställningen omfattar flera varor som levereras separat, eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när den sista varan eller delen har mottagits.

För att utöva ångerrätten måste Köparen meddela Säljaren om beslutet att ångra köpet innan ångerfristen löper ut.

Ångerfristen börjar löpa dagen efter att Köparen hämtat ut varan från ett utlämningsställe.

Ångerrätten gäller endast för produkter som är oöppnade, i nyskick och ej skadade. Om varan hanterats mer än vad som krävs för att fastställa dess skick har Säljaren rätt att göra avdrag för värdeminskning. Om en produkt har öppnats eller är skadad förbehåller sig Säljaren rätten att göra avdrag för en skälig värdeminskning vid återbetalning, eller att neka returen. Ångerrätten gäller inte för förbrukningsvaror såsom förångare/coils eller livsmedelsklassade produkter, exempelvis e-vätska, förfyllda poddar och engångsvapes.

Så utövar Köparen ångerrätten: För att utöva ångerrätten, följ stegen nedan:

  1. Kontakta Säljaren via e-post på support@vapetorget.se, telefon eller använd kontaktformuläret i Onlinebutiken och meddela att Köparen vill ångra köpet. Ange ordernummer och vilka produkter som ska returneras. Säljarens kontaktuppgifter framgår i slutet av dessa Villkor. Ångerrätten kan även utövas genom att fylla i den ångerblankett som finns tillgänglig i Onlinebutiken via följande länk. Blanketten ska skickas ifylld till Säljaren. Ångerblanketten kan även skickas till Köparen på begäran.
  2. Packa produkterna väl emballerade och, om möjligt, returneras i originalförpackning,  tillsammans med det ifyllda formuläret och kvitto eller följesedel. Skicka returpaketet till: Egnet AB, vapetorget.se, Södra Kungsgatan 40, 802 52 Gävle.
  3. Köparen står för returfrakten och ansvarar för att returen skickas på ett säkert sätt. Returer som skickas mot postförskott löses inte ut av Säljaren.

Återbetalning: När returen har mottagits och granskats kommer Säljaren att behandla återbetalningen. Detta sker vanligtvis inom 1–2 veckor. Vid frågor eller oklarheter under processen kontaktar Säljaren Köparen via e-post. Återbetalning, med avdrag för eventuell värdeminskning, sker utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) kalenderdagar från det datum då Säljaren mottagit varan eller bevis på att den skickats tillbaka, beroende på vilket som sker först. Återbetalningen görs via samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inget annat överenskommits.

Undantag från ångerrätten: Ångerrätten gäller inte för:

  • Förbrukningsvaror såsom förångare/coils.
  • Livsmedelsklassade produkter, exempelvis e-vätska, förfyllda poddar och engångsvapes.
  • Produkter som på grund av sin natur inte kan returneras, såsom specialbeställda varor.

Viktigt: Köparen ansvarar för att skicka tillbaka varorna inom 14 dagar från det att Säljaren mottagit meddelandet om ångerrätten. Om varorna inte skickas inom denna tidsram kan ångerrätten förfalla. Det är viktigt att Köparen behåller kvittot från fraktbolaget som bevis på att returen skickats.

Mer information: För mer information om konsumentens rättigheter och skyldigheter hänvisas till fullständiga regler i  konsumentköplagen och distansavtalslagen samt information på www.konsumentverket.se.

8. Reklamation, garanti och returer

Köparen har enligt lag rätt att reklamera en vara eller tjänst som är felaktig eller vid dröjsmål i leverans. Dessa rättigheter påverkas inte av eventuella garantier som kan erbjudas. Köparen kan i egenskap av konsument åberopa påföljder för fel i varan i upp till tre (3) år och två (2) månader från den dag varan mottogs.

Köparen ska reklamera ett fel inom skälig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. En reklamation som görs inom två (2) månader efter att Köparen upptäckt felet anses alltid vara gjord i rätt tid.

Garantitiderna är följande:

  • Startkit: 3 månader.
  • Batterier och moddar: 3 månader.
  • Tankar och Clearomizers: 1 månad.
  • Övriga icke förbrukningsvaror: 3 månader.
  • Coils, Förfyllda Poddar, Engångsvapes, E-juice och andra förbrukningsvaror: Ingen garanti

Observera: Köparen ska alltid kontakta Säljaren innan en retur påbörjas. Efter Säljarens godkännande ska varan returneras tillsammans med en kopia av fakturan och en detaljerad felbeskrivning. Säljaren strävar efter att lösa problemet genom reparation eller utbyte till en ny vara. Garantin täcker endast fabrikationsfel och gäller inte vid normalt slitage, felaktig användning, förbrukat batteri eller mekaniska skador. Vid godkända garantiärenden står Säljaren för fraktkostnaderna. Om garantiärendet inte godkänns returneras produkten till Köparen och Köparen ansvarig för samtliga fraktkostnader.

Reklamationsförfarande: Reklamation kan göras skriftligen via e-post, post, muntligen eller på annat sätt. För att säkerställa bevisning rekommenderas skriftlig reklamation. Vid skriftlig reklamation bör Köparen inkludera en beskrivning av felet samt hur och när det upptäcktes, vilket underlättar hanteringen och möjliggör en snabb lösning. Säljaren rekommenderar följande reklamationsförfarande:

  1. Kontakta Säljaren via e-post på support@vapetorget.se och meddela att Köparen vill öppna ett reklamationsärende.
  2. Ladda ner och fyll i reklamationsformuläret som finns tillgängligt i Onlinebutiken. Ange tydligt vilka problem som upplevs med produkterna.

3.     Packa produkterna tillsammans med det ifyllda formuläret och kvitto eller följesedel. Skicka paketet till: Egnet AB, vapetorget.se, Södra Kungsgatan 40, 802 52 Gävle. Observera: Varor som returneras mot postförskott löses inte ut av Säljaren. 

  1. När Säljaren mottagit paketet påbörjas behandlingen av reklamationen. Handläggningstiden är vanligtvis 1–2 veckor. Vid frågor eller oklarheter kontaktar Säljaren Köparen via e-post.

Godkänd reklamation: Om produkten kvalificerar sig för reklamation eller garanti återbetalar Säljaren kostnaden för produkterna samt Köparens fraktutlägg inom trettio (30) kalenderdagar. Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat har överenskommits.

Avslagen reklamation: Om reklamationen avslås debiteras Köparen en avgift på 295 SEK för att täcka Säljarens kostnader för hantering och frakt. Avgiften faktureras Köparen och ska betalas i enlighet med de betalningsvillkor som gäller.

9. Ansvarsbegränsning

Om Säljaren förhindras att fullgöra sina åtaganden enligt avtalet på grund av omständigheter utanför Säljarens kontroll, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, ändrad lagstiftning eller andra liknande händelser som ligger utanför Säljarens påverkan, ska detta utgöra en grund för ansvarsbefrielse. Ansvarsbefrielsen innebär att Säljaren inte är skyldig att betala skadestånd eller åläggas andra påföljder till följd av avtalsbrottet. 

Denna ansvarsbefrielse påverkar dock inte Köparens rättigheter enligt Konsumentköplagen eller annan tillämplig konsumentskyddslagstiftning.

Säljaren begränsar sitt skadeståndsansvar gentemot Köparen i den utsträckning som svensk konsumentlagstiftning medger.

10. Produktinformation

Säljaren reserverar sig för eventuella tryckfel eller uppenbara felaktigheter i Onlinebutiken, såsom felaktig produktinformation, lagersaldo eller pris, som Köparen insåg eller rimligen borde ha insett var felaktiga.

Säljaren strävar efter att presentera varorna så korrekt som möjligt, men kan inte garantera att bilderna i Onlinebutiken exakt återger varornas utseende. Färgskillnader kan förekomma beroende på exempelvis bildskärmens inställningar, fotokvalitet och upplösning. All bildinformation ska därför betraktas som illustrationer och kan inte garanteras visa varans exakta utseende eller egenskaper.

11. Integritetsmeddelande

Säljaren behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning 2016/679 (”GDPR”), bland annat för att fullgöra köpeavtalet och sina åtaganden gentemot Köparen. För mer information om hur Säljaren behandlar personuppgifter hänvisas till Säljarens integritetsmeddelande, som finns tillgängligt på Onlinebutiken via följande länk.

12. Cookiemeddelande

Onlinebutiken använder cookies för att förbättra användarupplevelsen och säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Mer information om hur cookies används finns i Säljarens cookiemeddelande, som är publicerat på denna webbplats och kan nås via följande länk.

13. Överlåtelse m.m.

Säljaren har rätt att, helt eller delvis, överlåta köpeavtalet, sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt avtalet utan att inhämta Köparens godkännande. Säljaren har även rätt att anlita underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden och förpliktelser enligt avtalet.

Köparen får inte överlåta köpeavtalet eller sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet utan Säljarens föregående skriftliga medgivande.

14. Bestämmelses ogiltighet

Om någon bestämmelse i Villkoren helt eller delvis skulle befinnas icke verkställbar eller ogiltig av svensk allmän domstol, skiljenämnd eller Allmänna reklamationsnämnden, ska det inte innebära att avtalsvillkoren i sin helhet är ogiltiga. I stället ska den aktuella bestämmelsen i övriga delar samt alla övriga bestämmelser vara gällande och i den mån ogiltigheten påverkar en Parts rättigheter eller skyldigheter, ska skälig jämkning ske.

15. Tillämplig lag och tvistelösning

Dessa Villkor regleras av och ska tolkas i enlighet med svensk lag.

Om Köparen i egenskap av konsument hamnar i tvist med Säljaren, har Köparen rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av en tvist. ARN nås via deras webbplats arn.se eller per post på adressen: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.

Säljaren åtar sig att följa ARN:s rekommendationer vid en eventuell tvist. Köparen som är konsument har även möjlighet att använda EU:s webbaserade plattform för tvistlösning, som finns tillgänglig på http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Tvister mellan företag ska avgöras av allmän domstol.

16. Säljarens kontaktuppgifter

Firma: Egnet AB

Org. nr: 556389-0135

E-post: support@vapetorget.se

Telefonnummer: 026-100 800 (Telefontider: 09:00-15:00). 

Postadress: Egnet AB Kivra: 556389-0135, 106 31 Stockholm, SE.

 

Returadress (Produktreturer): Vapetorget.se Södra Kungsgatan 40, 802 52 Gävle.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.